Hustopeče nad Bečvou – 28. února 2025 došlo v České republice k vážné železniční nehodě, při které vykolejil nákladní vlak a vypukl rozsáhlý požár. Poškozené cisterny uvolnily benzol – toxickou a vysoce hořlavou chemikálii. Hasiči a záchranné složky okamžitě zasáhly, aby zabránily další eskalaci situace.
Zásah hasičů a evakuační opatření
Podle prvotních informací hořelo pět vagónů, avšak oheň se rychle šířil a zasažených bylo následně již 15 vagónů. „Na místě máme 53 jednotek hasicí techniky, zásah probíhá i za pomoci vrtulníku a zvažujeme využití dronů,“ uvedla Lucie Balážová, mluvčí Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje.
Hasiči vyhlásili zvláštní stupeň požárního poplachu kvůli vysokému riziku toxického znečištění. Obyvatelé okolních obcí byli ihned informováni a prostřednictvím SMS zpráv dostali pokyny, aby nevětrali a nezdržovali se venku.
Viditelný dým a bezpečnostní opatření
Očití svědci hlásili hustý černý dým viditelný na kilometry daleko. Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk potvrdil vážnost situace a uvedl, že přijímaná opatření jsou nezbytná. České dráhy dočasně přerušily železniční dopravu v dotčeném úseku, což mělo dopad i na mezinárodní spoje.
Železniční společnost Slovensko (ZSSK) oznámila, že mezi Púchovem a Hranicemi na Moravě nebudou vlaky po celý den jezdit. Doporučili cestujícím využít alternativní trasy přes Čadcu, Bratislavu nebo Kúty a vyhnout se spojům Valašský expres.
Nebezpečný benzol a předchozí incidenty
Benzol je toxická, čirá kapalina s vysokou hořlavostí a obsahem chemických látek, jako jsou benzén, toluen a xyleny. Vzniká při koksování uhlí a jeho vdechnutí může způsobit vážné zdravotní problémy. Podobná nehoda se na českých železnicích stala v roce 2017 v okrese Nový Jičín, avšak tehdy k požáru nedošlo.
Pomoc ze Slovenska
Do zásahu se zapojili i slovenští hasiči, kteří vyslali speciální techniku na pomoc českým kolegům. „Na pomoc bude vyslána hasicí technika CAS 40 Tatra 815-7 10X10, tzv. Beštia, a robot Colossus,“ uvedl Hasičský a záchranný sbor SR na sociálních sítích.
Záchranné složky pokračují v hašení a zabezpečení místa nehody, aby zabránily další kontaminaci životního prostředí. Příčiny nehody jsou nadále vyšetřovány.