V České republice vznikla občanská iniciativa, která reaguje na stále rostoucí ceny potravin a obchodní praktiky supermarketových řetězců. Protestující vyzývají spotřebitele, aby se dočasně vyhýbali nákupům ve vybraných obchodních sítích, a tím vyslali jasný signál o nespokojenosti s aktuální situací na trhu.
Cílený bojkot jako forma tlaku
Inspiraci si iniciativa bere z podobných protestních akcí na Balkáně, kde obdobné bojkoty supermarketů již proběhly. Organizátoři zdůrazňují, že se nejedná pouze o nesouhlas s vysokými cenami, ale také o protest proti netransparentním obchodním praktikám, které považují za neférové.
„Spotřebitelé jsou bezmocní. Chceme dát řetězcům jasně najevo, že nebudeme akceptovat neférové ceny a manipulace se slevami. Potraviny jsou základní potřebou, ne luxusním zbožím,“ uvedli organizátoři kampaně pro Echo24.
Strategie bojkotu spočívá v cíleném zaměření na jednotlivé obchodní řetězce. Každý týden se má soustředit na jiný supermarket, aby se vytvořil dlouhodobější tlak na obchodníky.
Protesty se šíří i do dalších zemí
Podobné výzvy se objevily i na Slovensku. Facebooková stránka Nekŕmte nás odpadom, kterou sleduje přes 146 000 lidí, uspořádala jednodenní bojkot supermarketů. Hlavním cílem bylo upozornit na vysoké ceny potravin a údajné zneužívání dominantního postavení některých obchodních řetězců.
Na rozdíl od iniciátorů protestů však Slovenská aliance moderního obchodu (SAMO) tvrdí, že hlavním problémem není cenová politika supermarketů, ale nízká kupní síla obyvatelstva. Podle vyjádření pro Refresher ceny potravin odpovídají tržním podmínkám a za jejich růst mohou spíše makroekonomické faktory než samotní obchodníci.
Situace ukazuje rostoucí nespokojenost spotřebitelů v regionu, kteří hledají způsoby, jak vyjádřit nesouhlas s cenovou politikou supermarketů. Zda bojkoty přinesou konkrétní změny, ukáže až čas.