Přechod na elektromobily, o kterém se v posledních letech tolik mluví, se zdá být pouze prvním krokem v mnohem širší strategii, která se nyní začíná odhalovat. Obavy z masového přechodu na elektromobily se ukazují jako neopodstatněné. Skutečným cílem totiž není, aby každý vlastník auta přešel na elektrický pohon, ale spíše snížit počet vozidel na silnicích a podporovat sdílenou mobilitu.
Méně aut, více sdílení
Ačkoli se o tom zatím veřejně příliš nemluví, směr je jasný. Současný počet automobilů na našich silnicích je neudržitelný – spotřebovává příliš mnoho energie, přetěžuje infrastrukturu a způsobuje dopravní zácpy. Z tohoto důvodu některá města začínají přijímat opatření ke snížení počtu aut.
Marburg: Průkopník v snižování počtu vozidel
Město Marburg se rozhodlo pro radikální přístup. Obyvatelům nabízí finanční pobídku ve výši 1250 eur, pokud se rozhodnou zrušit registraci nebo trvale odstavit své vozidlo. Tato částka není vyplácena v hotovosti, ale ve formě kreditů, které mohou obyvatelé využít na různé městské služby – například na sdílení aut, veřejnou dopravu nebo na nákupy v místních podnicích a restauracích.
Alternativa k vlastnictví auta
Nabídka platí bez ohledu na to, zda se obyvatelé vzdají svého prvního, druhého nebo třetího vozidla. Podle radního Michaela Kopatze má zhruba třetina obyvatel města dostatek alternativních možností dopravy, a proto auto vlastně nepotřebuje. Cílem této iniciativy je uvolnit přetížená parkovací místa v městě, kde často auta stojí nevyužitá po celé týdny či měsíce.
Navíc město argumentuje tím, že podle studií se vlastnictví auta finančně nevyplácí, pokud majitel neujede více než 14 000 kilometrů ročně. V takovém případě je mnohem výhodnější kombinace sdílené dopravy a veřejné hromadné dopravy.
Směr k udržitelné dopravě
Marburg se stává vzorem pro další města, která se potýkají s podobnými problémy. Postupné snižování počtu aut a podpora udržitelných forem dopravy je trendem, který by se mohl stát normou v mnoha dalších městech. Tento přístup nejen zlepšuje kvalitu života ve městě, ale také přispívá k ochraně životního prostředí a efektivnějšímu využívání městské infrastruktury.