Od 7. července 2024 musí být všechna nová vozidla prodávaná v Evropské unii vybavena inteligentními omezovači rychlosti (ISA). Tento nový systém má za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu a přináší významné změny jak pro výrobce automobilů, tak pro řidiče.
Co je ISA a jak funguje?
Inteligentní omezovač rychlosti (ISA) využívá kamery, které rozpoznávají dopravní značky omezující rychlost, a také údaje z GPS a satelitních navigačních systémů. Na základě těchto informací určuje rychlostní limit na daném úseku cesty. Pokud vozidlo překročí stanovený limit, systém upozorní řidiče zvukovým signálem, vibracemi volantu nebo plynového pedálu. Pokud řidič na varování nereaguje, systém automaticky sníží výkon motoru a zpomalí vozidlo na předepsaný limit.
Řidiči mají možnost systém ISA vypnout, ale ten se při každém nastartování vozidla znovu aktivuje. Tento krok je součástí širší strategie EU, která má za cíl dosáhnout nulového počtu úmrtí na silnicích do roku 2050.
Dopad na Spojené království
I když po brexitu nejsou předpisy EU pro Spojené království právně závazné, výrobci automobilů neplánují dodávat na britský trh vozy bez systému ISA. Snahou je snížit výrobní náklady a zjednodušit proces, což vede k jednotné nabídce automobilů pro celý evropský trh.
Odcházející konzervativní vláda zavedení povinného ISA vyloučila, ale nová labouristická vláda by mohla přijmout odlišný postoj a usilovat o těsnější sladění s Evropskou komisí.
Bezpečnostní přínosy ISA
Hlavním zastáncem systému ISA je Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC), která tvrdí, že systém sníží počet kolizí o 30 % a úmrtí na silnicích o 20 %. Spolu s dalšími opatřeními, jako je například autonomní nouzové brzdění (AEB), by ISA do roku 2038 mohla zabránit až 140 000 vážným zraněním při dopravních nehodách.
Zavedení systému ISA podporuje také organizace EuroNCAP, známá svými nárazovými testy. „Dodržování rychlostních omezení pomůže předcházet nehodám a zmírní následky těch, které se přesto stanou,“ uvádí ve svém stanovisku.
Výzvy a omezení ISA
I přes mnohé výhody má systém ISA své nedostatky. Technologie není vždy stoprocentně spolehlivá a vozidla, která se při rozpoznávání značek spoléhají pouze na kamery, mohou mít problémy v situacích, kdy jsou značky nejasné nebo chybí. Proto je možné systém vypnout, aby se předešlo nepříjemným situacím, například při omezení rychlosti na dálnici.
Nový předpis o povinném systému ISA představuje významný krok k bezpečnějším silnicím v EU. I když Spojené království není povinno tyto pravidla přijmout, je pravděpodobné, že systémy ISA se zde stanou běžnou součástí automobilů. Tlak bezpečnostních organizací a snaha výrobců o jednotné výrobní postupy budou klíčovými faktory, které ovlivní budoucnost této technologie.