Majitelé vozidel s dieselovými motory by měli zpozornět, protože Evropský soud může brzy rozhodnout o jejich zákazu na evropských silnicích. Plány na snižování emisí v Evropské unii by totiž mohly znamenat, že od začátku příštího roku budou milióny dieselových vozů, které dnes splňují normy Euro 5 a Euro 6, vyřazeny z provozu. Na tento scénář upozornil portál idnes.cz.
Odhady naznačují, že by to mohlo ovlivnit miliony vozidel po celé Evropě, přičemž v samotném Německu by se to týkalo až 8,2 milionu aut. Německý ministr dopravy Volker Wissing vyjádřil obavy nad těmito plány a vyzval k zastavení „proti-automobilové politiky“ Evropské unie. „Lidé potřebují svá auta a nechtějí, aby jim byla odebrána. Evropská komise musí jednat rychle,“ řekl Wissing pro deník Bild.
Hlavní problém spočívá v tom, že přechod na elektromobily postupuje pomalu, zatímco starší dieselové vozy, i když splňují současné emisní normy, jsou stále v provozu. Nová pravidla by mohla vést k tomu, že tato vozidla budou nuceně vyřazena z provozu soudním rozhodnutím.
Klíčovým faktorem je plánovaný nový způsob měření emisí, který chce Evropská unie zavést. Emise se nebudou měřit na stacionárních stanicích, ale přímo během skutečné jízdy. Tento přístup by mohl ovlivnit i vozidla, která již byla dříve schválena pro provoz, varuje idnes.cz.
Evropský soudní dvůr se touto otázkou již zabývá a rozhodnutí se očekává v listopadu. Pokud by soud rozhodl proti provozu těchto aut, mohlo by to znamenat, že povolení pro mnoho starších dieselových vozů bude zpětně zrušeno.
Německý ministr dopravy varoval, že tento krok by mohl způsobit rozsáhlý chaos a narušit důvěru v evropskou legislativu. Podle něj by to mělo dopad na miliony lidí, kteří by přišli o možnost používat svá vozidla.
Autoforum.cz upozorňuje, že pokud by byly nové emisní normy uplatněny zpětně, šlo by o porušení základního právního principu, že auto musí splňovat jen ty předpisy, které platily v době jeho uvedení na trh. To by mohlo postihnout i relativně nové modely, jako například Škodu Octavia 3. generace s motorem 2.0 TDI, která se objevila na trhu před 11 lety.
Portál idnes.cz však poznamenává, že pravděpodobnost schválení takového opatření není vysoká. Právníci z německého autoklubu ADAC považují zpětné uplatnění nových emisních pravidel za právně neudržitelné a nesmyslné. Předsedkyně Svazu německého automobilového průmyslu rovněž požaduje rychlé vyjasnění situace ze strany vlády a Evropské komise, protože zpětná aplikace nových norem by porušila zásadu zákazu retroaktivity v právním systému EU i Německa. Kromě toho by takový krok mohl vyvolat silné politické reakce a odpor veřejnosti.